johanna--ostlund

Alla inlägg under juli 2016

Av Johanna Östlund - 18 juli 2016 20:26

Äntligen fick vi känna på lite sommarväder. Hurra för att solen tittade fram hela förmiddagen i alla fall. Efter världens tråkigaste söndag med bara regn satt det fint att tanka lite energi. 


När väl solen visade sig passade jag på att byta sängkläder och hänga ut dom nytvättade. Perfekt, tycker jag. Annars låg jag i solstolen och bara njöt. Ida var mesta dels inne och lekte. Kom ut då och då för att bada. Så mysigt! Mer, vi vill ha MER. Håller tummarna för att vädret håller i sig.


Framåt eftermiddagen tackade solen för sig och gick i moln. Så vad gör vi då? Jo man hade kunnat göra någon nytta, men jag vet inte vad det är men jag "orkar" inte, jag vill inte. Vi har helt enkelt bara myst och gjort sånt vi vill. Inget märkvärdigt alls. Plockade in lite blommor från trädgården, gick till skogen en stund, och har myst i soffan.


Under kvällen har jag haft lite hall funderingar. Den är inte som jag vill ha den. Den är ny och fräsch. Men det är nått som fattas. Jag vill ha den mer mysig och med lite mer lull lull. Jag kanske har en liten plan och får helt enkelt se om jag får till det. Varför ska det vara så svårt?


 

Av Johanna Östlund - 16 juli 2016 23:07

Helgen är här, men inte sommaren. Vart är den? Okej vi fick en vecka med fint väder, men jag vill ha MER. Ge oss sol och många många härliga dagar. Är det för myket begärt på sin semester? Fan för den svenska sommaren. Tänk om den kunde bli lite mer stabil. Eller hur?


Igår hade vi en mysig hemma dag. Barnen badade i poolen, lekte tillsammans, bråkade ibland och bara myste. Vi hade en ganska bra dag om andra ord. Som jag kommer ihåg idag i alla fall. Dock har jag ett vagt minne av att jag tänkte. "Skriver jag blogg idag ska jag skriva så här". Med lite hot löser allt sig. Så ja dom var kanske lite stökiga trots allt, precis som barn ska vara va?


Idag har hela familjen vart samlad. Jag med mitt motto tog vara på den lilla sol som gavs där på förmiddagen. Barnen badade lite, men tyckte att det var lite kallt. Så inget lång dopp direkt. Anders tog tag i lite renovering. Dörrar, lister och sånt där. Så duktig så min man.


Vi åt grillat och fick oväntade middagsgäster i form av Elias pappa och brosa. Barnen hade roligt och vi vuxna åt och tog en kopp kaffe. Sen vinkade vi hejdå. Min lille älsklings kille ville åka hem till sin pappa idag, så han fick väl göra det då. Svider lite i mammahjärtat, men sånt är livet.


Eftermiddagen rullade på. Ida slog på stort och bajsade på pottan. Hon har länge haft hyffsad koll på sina behov. Men vägrat pottan eller toan, istället ska en blöja på fort som f*n. Så jag blev väldigt överraskad när jag hörde klar. Kom in till en tjej med ett lass i pottan, lite på golvet och efter benen. Lite svårt det där när man kliver upp utan att ha torkat sig. Min duktiga lilla tjej. Jag fick för mig att måla stolarna jag köpt för några månader sedan som är tänkt till lekstugan. Så söta och gulliga blev dom. Från sliten och vit till fina små färgklickar.


Kvällen kom. Vi satte oss i sista solen för dagen. Anders och jag med ett glas vin och Ida tog ett dopp i poolen. Sen blev det hopp i säng för fröken och vi kollade faktiskt på en film. Nu är det dags att lägga sig känner jag. Dagens krafter börjar ta slut. 


   

Av Johanna Östlund - 14 juli 2016 21:28

Hej hallå! Här hemma rullar dagarna på i väldig fart. Redan torsdag? Och jag ville att tiden skulle gå fort innan semestern. Nu när den här här, kan väl tiden stanna upp lite.? Snart har två veckor gått och det återstår bara fem. Ja jag vet, jag är bortskämd med lång semester. Och många kan bara drömma om det. Men om jag säger som så är att jag vill att det ska kännas som att jag vart hemma i sju veckor och verkligen längtar till jobbet, less på att vara hemma. Jag hoppas att den känslan infinner sig innan semestern verkligen är slut.


Igår hade vi en riktigt kvav dag. Så där att det nästan blir jobbigt varmt, fast man inte kan utnyttja den till max. Solen lyste med sin från varor nämligen.


Vi började dagen med en liten tripp till stan. Första stoppet blev soptippen. Vi har som varje sommar en stor hög med saker som ska slängas. Mycket har vi fått bort, men en del är fortfarande kvar. Nu försvann lite till. Jag skulle tippa på att bara en sväng till och sen är skiten borta. Hurra vilken skön känsla! Lite snyggt på gården tack!


Vi fortsatte till systemet. Vad är en semester utan vin? Nä just det ingen. Så nu köpte jag på mig tre flaskor. Mumsigt! Sista stoppet blev på A&H. Jag är ute efter en väggljusstake. Men hallå vart hittar man sådana? Inte på albert och herbert i alla fall. Sökande går vidare. Om det inte finns någon där hemma som har en liggandes som dom vill bli av med??? Den ska vara vit. Vi fick en hel del i korgen ändå så vi gick inte lottlösa där i från om det var någon som trodde det. 


När vi kom hem kunde man vrida ur våra kläder. Sa jag att det var otroligt varmt och fuktigt igår? Och för att kyla ner oss lite åkte vi till sjön. Bada bada bada. Barnen verkligen älskade det. Elias hoppade från bryggan, dök och försökte simma. Vart tog min lilla bebis vägen? Värsta stor killen! Ida höll sig även idag vid strandkanten. Och är duktig på att lyssna när hon går för lång. Min lilla fina tjej. Mamman då, badade hon? Nope, inte idag heller. Men snart måste även jag försöka mig. Ja sommaren är väl slut snart kan jag tänka mig.


Kvällen blev som kvällar brukar bli. Lite mys, lite bråk, trötta barn, kvällsfika och sånt där. Som i alla andra familjer, hoppas jag.


Idag var det ännu en varm dag och skillnaden från igår var att solen faktiskt tittade fram lite. Hurra och humöret blir direkt på topp. Eller ja inte riktigt från start. Varje gång jag får en liten sovmorgon brukar humöret kunna vara lite si så där. Jag vill ha en lugn start och ingen som håller på att tjata på en. Så vi började dagen med lite sura miner. Men vi har jobbat oss uppåt och nu är det på topp känner jag.


När solen kom fram släppte jag allt och gick ut och satte mig. Barnen lekte inne med sitt så jag fick en stund för mig själv. Då passade jag på att läsa lite. En sån där underbar stund. När solen gick i moln passade jag på att fixa poolen. Den hade gått sönder under vintern. Hur nu det kan komma sig. I botten dessutom. Nu har jag tejpat och tejpat. Vi får helt enkelt se hur länge den håller. Skrubba rent och i med en massa vatten. Och barnen var snabba att hoppa i och njuta av det kalla vattnet, hur man nu kan göra det. 


Mellan all sol och bad har vi hinnt med att vara på affären en snabbis och ätit tacos. Barn har lekt och bråkat om vart annat. Sen kom lite muller också, men jag som är lite rädd blev glad att det inte vart värre än så. 


Framåt kvällskvisten eller sena eftermiddagen om man vill det satte jag mig i sista solen för idag med ett glas rosé. Medans lekte barnen med sitt och Anders kom hem från jobbet och gjorde mig sällskap. Ett fint avslut på en fin dag. 


Kvällen gick långsamt så jag hann med mycket. Tvätt och vika ren tvätt. Städa på övervåningen. Duscha och göra mig riktigt ren med en ansiktsmask. Nu känns det så där löjligt bra. Nöjd med dagen om andra ord. Lite kvällsfika på det här så blir det bums i säng.


 

Av Johanna Östlund - 12 juli 2016 20:13

En ny vecka har dragit igång. Vilken tråkig början. Regn, regn och regn. Och jag överdriver lite kanske. Men urk vilket tråkigt väder. Dock tittade faktiskt solen fram lite nu ikväll och himmlen har faktiskt visat sina blåa färg. Jag hoppas att resten av veckan innehåller lite roligare väder, i alla fall uppehåll så vi kan hitta på nått. Hur har vi fått dessa regniga dagar att gå?


Igår hade vi en dag i Söderhamn inplanerad med mamma och syster. Jag hade sett en loppis som verkade intressant. Jo det var den, om man inte hade haft barnen med sig, kanske. Det var grejer överallt. Små rum och man kunde knappt snurra runt utan att riva ner nått. Helt otroligt att iget gick sönder, med tanke på barnen. Jag hittade en gammaldags stol som jag bara inte kunde åka utan. Jag som ville ha en till hallen. Den passade bra in där. 


Vi åkte vidare in till Söderhamn. Vilket inte var planen. Men vi fyndade lite mer. Kläder åt barnen och jag hittade ett par jeans som satt som en smäck. Det gick bara inte att åka hem utan dom. Kosta vad det kosta vill, ja okej 250 kronor och det kan jag leva med. Elias fick en solhatt, en t-shirt, en tröja och ett par leggins. Ida fick tre klänningar och lite annat jox. Tillslut var vi utsvulten och behövde nått i magen. Mot McDonalds!


Barnen åt bra och vi alla blev mätta. Mot E-center och mer shopping stod på schemat. In på dollar för att köpa lite bra och ha saker. Jag hade lovat barnen att dom skulle få köpa något på leksaksaffären. En varsin hundralapp fick dom att handla för. Medans dom andra gick där sprang jag ner till skoaffären. Anders har pratat om att han behövde ett par nya skor, som man kan ha till shorts. Han ville ha någon slags sandal. Där fanns bara gubbiga såna. Jag hittade ett par andra som jag tyckte var snygga och användbara. Dom slog jag till på och höll tummarna. Att han skulle gilla dom och kunde ha dom. Hurra för mig! Dom satt bra och han tyckte dom var snygga. 


Efter all shopping blev vi trött och åkte hem till mormor och morfar. Barnen var nöjda och glada ända tills det var dags att åka hemåt. Tillslut fick jag med mig båda två hem. En bra regnig dag!


Idag hade vi inget inplanerat och tråkvädret fortsatte. Jag fick lust att baka. Hur nu det kan komma sig? Numera bakar jag bara till kalas och inget annat. Men lite bullar och en långpannekaka i frysen är inte helt fel. Vi åkte lite snabbt till affären för att köpa det som inte fanns hemma. Sen bakades det. Fast barnen var inte ett dugg intresserad. Och ska jag vara ärlig var det rätt skönt. Jag kunde dona på bäst jag ville. Bullar blev det och goda kärleksmums.


Efter att barnen lekt så himla bra tillsammans och var för sig brakade helvetet lös. Jaha vad ska vi nu hitta på. Elias ville åka till Lena och eftersom vi mötte henne till affären kanske hon var hemma. Vi gjorde ett försöka. Till barnens glädje var hon hemma. Fika och en massa lek. Innan vi skulle åka hem gick vi ut. Så gudomligt skönt det var på deras baksida i kvällssolen. I mitt nästan hus, om det nu blir ett, ska jag ha kvällssol. Punkt slut! 


När vi kom hem blev det en sen middag och Anders kom hem i samma veva. Sen har barnen kollat på tv och nu är det dags för sängen för dom. En liten kväll vore inte helt fel. Ännu en bra dag börjar nå sitt slut.


   

Av Johanna Östlund - 10 juli 2016 21:42

Söndagen är här. En vecka av semestern har gått, och vilken vecka. Jag kan verkligen inte klaga. Hoppas nu bara att vi i alla fall får några dagar till innan plikten kallar och verkligheten är tillbaka.

Ida och jag började dagen lugnt. Ingen stress och inga måsten. Vi myste i soffan och jag fick en kopp kaffe. Underbart!

Sen gick vi ut i det underbara vädret. Eller i alla fall jag. Ida var mest inne och lekte med din docka. Fast ja inte gör det mig nått. Att vara ute när solen är som varmast, det kan man faktiskt få skippa. Hon kom ut sen framåt eftermiddagen och lekte. Jag njöt i solen som sagt.

Vid tre tiden for vi mot Forsa. Dags att hämta hem min älsklings kille. En massa lek och bad blev det. Och en kopp kaffe också. Ida fick lite mat i magen, ja vi kom mitt i middagen. När vi väl skulle åka var man inte direkt populär.

Hem kom vi och allt blev bra. Lite film och godis blev det, ja vi har glömt bort det i helgen. Nu fick vi en mysig stund. Sen lekte barnen för fullt tillsamman och Anders och jag kunde kolla på våran serie. Mysig stund i soffan.

Dags att sova. Elias somnade utan problem. Ida är det värre med. Hon är vaken än. Jag har tagit mig en dusch och fräschat till mig efter all solkräm. Myskläder på och nu är det visst fotboll som gäller.

Av Johanna Östlund - 9 juli 2016 22:32

Godkväll så här på lördagen. Här njuter vi till fullo av den underbara sol som visar sig och tar till vara på varje stråle. Eller ja i alla fall nästan. Nej men vi har haft riktigt bra dagar.


Dagen började vi med strandhäng, premiär för i år. Riktigt mysigt med fika, bad och sol. Precis som en semester dag ska se ut. Vi var själva nästan hela tiden. Det var lite för kallt till den här mamman. Jag tror även Ida tyckte det var kallt. Hon var mest vid strandkanten. Vi hade det riktigt härligt! 


När vi kom hem tog Ida en tupplur och jag fortsatte gassa lite i solen. Sedan var vi redo för 50-års kalas. Mot Mössön. En massa släktningar, god mat och dryck. Vi kom hem typ nyss. En lång kväll för Ida, men det var roligt att leka med sin tremänning.


Nu börjar det bli dags för oss vuxna att slummra in också. Det är en dag imorgon också sägs det. Och att vänta sig sovmorgon trots en sen kväll är nog bara att glömma.


Annars vad har vi egentligen gjort den här veckan? Jo men vi har tagit tillvara på det fina vädret. Mitt motto för den här sommaren är att ta tillvara på finvädret som ges. Man vet aldrig, det kan vara sista sommardagen för den här sommaren. Alltså kan alla sysslor vänta en dag eller två. Fast riktigt sant är det inte. Jag har faktiskt gjort lite nytta. Passa på att tvätta saker som tar tid att torka inne. Som handdukar och sängkläder. Vanliga kläder hänger jag helst inne. Jag har målat dörren till lekstugan vit. Anders kom på den briljanta idén om damm, den är inte riktigt klar och jag vet inte om jag gillar den än. Men med lite mer mys så kan det nog funka. Det var en snabb sammanfattning av våra dagar.


Sommar, sol och semster. Vilken underbar tid vi är i just nu.


   

Av Johanna Östlund - 5 juli 2016 20:48

Idag kom den årliga dagen då våran resa gick till furuvik. Vilken dag vi fick. Bortsett från en del sura miner hade vi sol, djur, karuseller och härligt sällskap. Vad mer kan man begära?


Vi började dagen tidigt för att hinna klart allt. Allt som skulle fixas. Fast jag gjort det mesta igår kväll var det en hel del kvar. Vi kom iväg i tid och hann allt vi skulle göra innan vi skulle vara på max. Sa hej och sen for vi. Ett litet snabbt stopp på tönnebro blev det. Oturligt dock, det hann bli en trafikolycka strax efter. Efter en stunds väntan kom vi äntligen iväg och fram till furuvik.


Barnen var taggade och glada. Och vi gick in mot området. Så roligt att se deras förväntningar. 


Vi började med djuren. Dock kändes det som att barnen inte var särskilt intresserad. Vi speedade allt rätt fort. Innan vi gick in mot karusellerna var det dags att få något i magen. Pastasallads lunch i det gröna. Det är rätt mysigt med picknick.


När vi äntligen kom till karusellerna gick allt i 180 ett par åk och sen verkade barnen nöjda. Spelade lite och fikade. Sen gick vi faktiskt utåt. Handlade lite, en tradition det med. Ida valde en liten ask och en tröja. Pojkarna valde en varsin stor apa. 


Sen traskade vi mot bilarna, sa hejdå och for hemåt. Resan hem gick bra den med. Ida sov hela vägen och Anders och jag fick en lugn stund. När vi kom hem blev det en sen middag i form av färdig pizza. Lite rosabubbel på det i kvällssolen. Hur underbart!? Jag älskar verkligen semester. 


En fin dag börjar lida mot sitt slut. Vi har ännu en dag att se fram emot tillsammans. 


                   

Av Johanna Östlund - 4 juli 2016 19:28

Helgen gick precis så fort jag hade önskat. Nu känns det så, kanske inte när jag var mitt i den. Söndagkväll kom och jag gick på SEMESTER. Nu ska jag njuta i sju hela veckor. Det känns väldigt bra just nu.

Vilken första dag jag fick. Att vakna till en blå himmel var precis vad jag behövde. Sol och värme. Att dela denna dag med min lilla familj gjorde inte saken bättre.

Vi började lugnt med lite soffhäng. När klockan började närma sig nio kunde jag inte sitta inne längre. Av med kläderna och sola sola. Men ska jag vara ärlig är jag rätt kass på det. Jag kan liksom inte sitta stilla längre.

När Anders började dona kunde inte jag vara sämre. På med ett lager grundfärg på lekstugan. Nu börjar den passa in. Bara vi får ett tak på den. Och ja just det att dörren blir vit istället för gul.

Sen blev det en sen lunch eller tidig middag. Vi hade glömt tiden. Tacotallrik och kebabtallrik från pizzan fick det bli.

Mera sol, lekparkshäng och lite allt möjligt som man kan göra utomhus. Vid halv sex for jag lite snabbt på affären. Handla inför morgondagen. Och när jag kom hem åt vi nått lite lätt. Ida ville själv krypa i säng. Men först blev det en snabb dusch, ja man blir inte direkt ren av att vara utomhus en hel dag.

Nu sitter jag ute på altanen och njuter. Andas in lugnet. En dusch för mig ska det bli också och förbereda lite inför morgondagens tripp till furuvik.

En kanon start på semestern och jag hoppas på mer...

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards