johanna--ostlund

Alla inlägg under augusti 2015

Av Johanna Östlund - 12 augusti 2015 22:23

Ibland vill man bara lägga sig ner och grina. Precis som barna gör när dom inte får som dom vill. Igår var det verkligen nära. Jag sliter av mig håret snart om inte köksrenoveringen är över!

Igår vinkade vi av Elias som åkte med Lena till ljusdal för att sova i deras husvagn. Lillgubben packade och donade. Hade inte alls lust att vänta tills Anders skulle på jobbet vid halv elva. Bråttomt!

Ida och jag blev ensamma. En regnig dag... Vi började med en handling. Urk! Ida är pesten just nu att ha med sig på affären. Hon vill inte ha halva affären som en viss kille vill. Men hon ska stanna kvar och inte åka hem. Då skriker hon sig igenom betalning, packning av varor, ut till bilen och halva vägen hem. Suck!

Eftersom det regnade körde vi på en mysig inne dag. Soffan och nicke nyfiken. Framåt kvällen kom Anders hem.

Vi satte igång och försökte oss på att kakla. Oj vad bra det blev, eller inte. Suck Suck Suck! Ännu mer suck sen gick vi och la oss för att slippa se skiten.

Idag började dagen något tidigt. Trött mamma. Längtar tills jag börjar jobba så att jag kan få någon sovmorgon någon gång. Soffmys, det vanliga i den här familjen på morgonkvisten.

Förmiddagen var lugn. Lite halv sega så där. Soffan och nicke är favoriten.

Tiden gick och vips kom våran efterlängtade storebror hem igen. Han hade haft en bra resa. Badat, ätit glass, shoppat på leksaksaffären och lekt en massa.

Eftermiddagen spenderade vi ute. Lite luft var otroligt skönt. Vi gick till skogen i jakt på blåbär. Sägs att det finns en hel del. Visst fick vi ihop lite, men det tog sin tid. Barnen uppskattade det, springa runt. Elias plockade lite som han sen åt upp.

Hallonen börjar bli mogna nu. Så vi plockade in lite sånt också. Men det var väldigt många som redan var övermogen. Varför blir det alltid så?

Innan vi gick in hängde vi i lekparken ett tag. Gunga, åka rutschkanan och sandlåda. Sen lämnade jag barnen där för att gå hem och börja på med maten. Dom var så duktiga så! Kom sedan hem lagomt tills att maten var klar. En ny maträtt blev det idag. Spagetti med lax och kräftsås. Jag tror den fick fullpott av hela familjen. Godaste vi ätit på länge i detta hem.

Dags att göra nått med väggen. Nu tror jag vi kommit fram till en lösning. Hurra! Hoppas nu bara att det blir bra. Några fler plattor kom på väggen. Imorgon får resten komma upp.

Barnen var snälla och byggde pussel medans vi höll på. Ända tills klockan var halv nio då var Ida så trött så trött. Grin och gnäll. Somnade sött.

Nu sitter vi andra i soffan. Elias somnade här och vi vuxna börjar bli lagomt trött också. Dags för sängen?

Av Johanna Östlund - 10 augusti 2015 21:38

Ännu en vecka har passerat och en ny har tagit vid. Min sista semester vecka. Va?! Nej nu är det en morsa som börjar få lite smått panik. Men det är tur att jag blir ledig veckan efter och får åka på min alldeles egna semester tripp - ullared. Ja tänk snart är vi där, som jag längtat och börjar gruva mig lite för. Men jag vet att vi kommer få några helt fantastiska dagar. 


Här hemma var vi vaken före tuppen, ja nästan i alla fall. Rörmockaren skulle komma på morgonen. Jaha bäst jag kliver upp klockan sju då så jag inte ser helt nyvaken ut. Lite överdrift! Jag hatar verkligen hantverkar, just på den punkten. Morgonen för denna man var halv nio. Japp det fick jag för att jag kliva upp. 


Han kom och ingen blev nöjdare än jag. För nu har vi vatten i köket igen. Han monterade även avloppet. Så skönt att allt blev klart. Nu är det bara räkningen som ska betalas. 


Sen hade jag en hel förmiddag och eftermiddag för mig själv. Anders for på jobbet och barnen sov över hos sin mormor och morfar. Ursäkta, men vad skönt och behövligt det var. 


En riktig städdag blev det. Plocka in det som skulle vara i skåpen. Sen plocka grejer. Fy hur det såg ut här hemma. Nu äntligen börjar vi få ett hem igen. Dammsuga och torka golven, både uppe och nere. Vi har vart ena riktiga lortgrisar här hemma. Vet inte om jag vågar säga det, men det var väl kanske en månad sedan jag torkade golven senast. Förutom sånt som spillts och sånt man sett. Fy vad äckligt! Men så blir det när man bor i ett renoverings kaos. 


När hemmet var rent och fräscht for jag till stan en sväng. Mitt mål var ombonat. Nu när vi har vitrinskåp måste jag ha snygga tallrikar och glas till barnen också. Köpte två små melamin glas från rice serien förr och nu utökade jag med fyra till. Dom är så fina, älskart! Nu skulle jag i alla fall behöva några lämpliga skålar till dom. Får se om jag kanske hittar det på ullared eller nått. Det blev även ett linne åt Elias och ett par leggins och strumpor åt Ida. 


Sen for jag till mina småtroll. Dom hade haft det så bra med mormor, morfar, moster Sofia och Wille. Badat i vedeldad tunna, åka mormor och morfar båt och en snabb båt, plockat blåbär, och bara haft bra. Middag fick vi också och sen försökte jag i timvis att få hem dom små. Men dom hade inte riktigt tid. Bada mera, leka och fika. Men när klockan var efter åtta var det dags. 


Två små som somnade i bilen och var bara att bära in. Skönt! Nu har jag intagit soffan. Börjar bli en trött mamma också. Kanske dags att sova?


     

Av Johanna Östlund - 8 augusti 2015 22:14

Här hemma rullar dagarna på. Vi jobbar på med köket, men ändå står det stilla tycker jag. Suck! Vi verkar aldrig bli klara.

I fredags åkte vi till stan och köpte kakel. Jippi! Smack upp - klart. Trodde jag. Men väggen var så se att det såg riktigt konstigt ut. Så nu är det spacklat för lite utjämning och imorgon hoppas jag att vi kan sätta upp resten.

Golvet och bänkskivan har fått sig två omgångar med lack efter lutningen. En gång till på morgonen och sen är det klart.

Våra vitrinskåpsdörrar har äntligen kommit. Ikväll satte Anders upp dom. Snyggt! Nu blev det lite bättre och ett steg närmare mål.

Annars har vi haft några bra dagar med fint väder. Idag blev det lite sol och bad. Härligt! Mer mer...

Nu är det natta för en trött mamma som inte alls är på humör. Nej dra täcket över huvudet och hoppas på att morgondagen blir bättre.

Av Johanna Östlund - 6 augusti 2015 16:40

Att bara lämna hemmet för en dag. Slippa tänka på renovering. Slippa se kaoset som råder här hemma. Ganska skönt må jag säga.

Igår tog vi oss helt enkelt friheten och lämnade hemmet. Vi åkte hem till mamma och pappa. Fikade, lekte, åt lunch/middag och ännu mer lek.

När vi for hemåt åkte vi in till Iggesunds rör. Tänkte om vi skulle köpa en sån där borr man behöver för att göra hål till köksblandaren. Dom hade ingen så istället frågade jag vad dom skulle ha för att installera skiten åt oss. Klappat och klart! På måndag morgon kommer dom. Tjoho!

Klockan hade rusat iväg innan vi kom hem. Det var bara för mig att duscha och göra mig klar för en trevlig kväll på stan med jobbet.

Ida blev helt galen för att jag skulle åka. Suck! Någon som vart för mycket med sin mamma? Det är tur verkligheten kommer till oss snart också.

Jag hade en rolig kväll med mina arbetskamrater, som alltid. Vi var på sigges och där var det folkigt. Tydligen var det nått uppträdanden och sånt. Tack för en trevlig kväll!

Kom hem i lagom tid vid elva. Sista bussen hem gick då, så jag hade inget val. Vi gick och la oss nästan på en gång. En trött mamma.

Idag har det hänt lite här hemma i alla fall. Har plockat och grejat hela förmiddagen. Efter en snabb sväng till affären blev det av att luta bänkskivan. Vi vill försöka behålla den ljusa färgen på båda golv och bänkskiva. Då skulle man tydligen luta och sen lacka.

Lutet är på. Nu får jag vänta ca 8 timmar. Har jag tur är det torrt ikväll och första lagret med lack kan läggas. Tänkte även försöka hinna med att luta golvet ikväll. Vi får se hur långt vi hinner. Imorgon ska vi köpa det som ska sitta ovanför diskbänken och förhoppningsvis smacka upp. Det tar sig sa mordbrännan.

Av Johanna Östlund - 4 augusti 2015 21:33

Vi har kommit till näst sista veckan på min semester. Sex veckor har gått. Jag ska inte klaga, men jag lovar det börjar kännas rätt tungt nu. Som plåster på såren verkar finvädret ha kommit. Sol och värme - i like it.

Här hemma fortsätter vi lite smått med renoveringen. Men som sagt det går lite segt när Anders jobbar. Handtagen och sockellisten har kommit upp sen sist. Vi siktar in oss på fredag och få det mesta klart då. Koppla in vatten och kakla eller vad vi väljer för nått. Sen så kan man säga att det är klart. Hurra!

Morgonen spenderade Ida och jag inne. Jag plockade lite. Hur mycke saker har vi inte som ska få son nya plats? Finns massor, suck.

Sen gick vi ut i det fina vädret. Poolbad och sitta i solstolen och ta in varenda solstråle. Så himla härligt. Precis vad jag behövde nu.

Eftermiddagen sprang iväg. Inne mys och ännu mer sol. Hoppas denna värme håller i sig lite till.

Kvällen är här. Jag försöker få Ida i säng. Lättare sa än gjort. Hon har verkligen kommit i semester rytm. Sover länge på migränen, vilket så klart är skönt. Men att hon inte kommer i säng före tio, om man har tur, är inte lika roligt.

När det tar sån tid så vad är inte bättre än att kolla runt lite? Hittade den perfekta mattan att ha under köksbordet. Japp jag har fått det kravet på mig att en sån ska vi ha. Fast jag är lite tveksam, men nu tror jag det kommer bli hur fint som helst. Min känsla säger att det är rätt - nu håller jag tummarna för det.

Kvällen är rätt ugn och jag hoppas att jag kan få sitta en stund i soffan innan sängen kallar.

Av Johanna Östlund - 1 augusti 2015 23:30

Att bo mitt i en köksrenovering tär på oss alla. Barnen blir rastlösa och bara bråkar. Men vi kämpar på och kommer sakta men säkert vidare.

Igår hände det inte så mycket på renoveringsplanet. Någon täcksida kom upp och jag målade ett fönster. Det blir liksom så när Anders jobbar hela dagen.

Vi fick besök av Elias pappa och brorsa. Barnen lekte och hade roligt. Vi åt sen lunch. Ett rätt skönt avbrott för oss alla.

Idag började jag med det sista fönstret. När jag var klar höll barnen på att gå i taket. Vi måste bort!

Vi började med en liten och snabb runda på stan. Först A&H, sökte efter en matta. Anders tycker vi ska ha det under köksbordet. Hittade en perfekt, som så klart var slutsåld. Suck! Vi for vidare till jysk. Där var det bättre lycka. Jag fick min skänk som kommer passa perfekt i köket.

Efter all shopping åkte vi hem till mamma och pappa. Barnen fick träffa mormor och leka en stund. Vi hade tur att få mat också. Guldvärt i detta kaos som råder hemma. Efter någon timme tackade vi för oss och for hem.

Där fortsatte renoveringen. Jag fixade klart det sista på fönstret. Anders satte ännu mer täcksidor. Sen kom bänkskiva och diskho på plats. Bara vatten, kakel och fläkt kvar nu.

Imorgon blir det stor städning här hemma. Och så ska jag försöka skruva ihop skänken. Det blir nog bra.

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards