johanna--ostlund

Direktlänk till inlägg 24 mars 2016

Skärtorsdag

Av Johanna Östlund - 24 mars 2016 21:52

Då har vi gett oss ut i påskens tecken. Skärtorsdag idag - dagen då påskkärrningarna åker till blåkulla. För våran del har vi haft en rätt intensiv dag om vi jämför med dom dagar som gått. Och vet ni? Jag älskart! Jag är ingen hemma mamma/tjej/kvinna. Jag åker gärna och länge.


Dagen började lugnt och faktiskt pigg. Det är inte ofta jag kan skryta med att jag är pigg när barnen ska upp klockan sex. Även jag kan briljera ibland. Hepp! Klapp på axeln. Ändå tog vi det lugnt. Kaffe och mys i soffan. Sedan var det bara att göra sig i ordning. Klä på barnen. Fixa en liten påskkärrning som skulle till dagis. Världens finaste påskkärring, om du frågar mig. 


Lämnade en glad tjej på dagis. Fast först blev hon lite tveksam - ingen annan är sminkad. Det lättade upp och sen visade det sig att det visst fanns flera påskkärrningar. Då skuttade hon in till sina kompisar. 


Elias och jag for vidare. Vi skulle hinna handla innan det vakades egentid mellan mor och son. På affären hade inte värsta ruschen börjat. Bra tänkt Johanna. Vi handlade på 30 minuter. Då hann vi även prata med Lena en stund. 


När vi kommit hem packade vi in maten och sedan for vi in mot stan. Vi började med ica maxi för att fylla på godisförådet. En snabb sväng in på öb för att köpa kuddar till soffan som jag kikat på flera gånger. Och sen äntligen Mulle Meck.


Elias var eld och lågor när vi kom dit. Sprang mellan alla möjliga saker. Lite pyssel blev det. Sedan gick vi och snickrade ihop ett flygplan. Då hade vi vart där i en timme. Dags för lunch. Vi båda tog en varmkorv och en kaka. Mätta kunde vi fortsätta leka. Eller jag satt kvar vid bordet och tog en påtår av kaffe medans Elias var inom sikte. Sen var det dags att åka hemåt. En mindre glad Elias som inte hade hunnit gjort allt.


Innan vi riktigt åkte hemåt åkte vi till A&H och kjelles. Köpte lite våriga krokusar och gjorde en liten dekoration. På A&H köpte jag ett varsitt par fodrade gummistövlar till barnen. Typ det enda som gäller i detta skitväder. Kallt och blött!


Vi kom precis hem när Ida skulle hämtas. Hon satt och spelade spel med fröken när vi kom. Sen skulle hon visa en fin påskteckning som hon hade gjort. Även när dom var ute och letade påskägg. Fick se en massa fina bilder från deras lilla tur. Lyckliga barn!


Väl hemma tog energin slut. Då får man inte sätta sig! Bara att köra på. Fixade och donade med allt nytt. Sen gjorde jag mat. Som båda barnen åt med god aptit. Till min lycka fick jag lägga mig på soffan och blunda en halvtimme efter maten. Barnen har faktiskt lekt riktigt bra tillsammans hela eftermiddagen. 


Kvällen kom. Barnen ville inte sova. Så jag körde på ett gamalt beprövat trick. Trötta ut dom med at måla. Först droppade den ena av och ville hellre lägga sig uppe i våran säng och kolla på film. Elias stog ut en sund till. Sedan ville han också lägga sig. In med den första till sitt rum. Fortsätta måla och städa undan och vips sover den andre också. Hurra! Inget tjafs eller bråk. 


Nu kan jag andas. Anders kom precis hem. En liten mysig kväll med min andre hälft vore inte så dumt. 


       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Östlund - 8 april 2020 23:59

Dagar och veckor går... Vi försöker tappert få ihop vardagen så att den ska funka för oss alla. VAB, jobb och skola. Ja för våran snormaja fortsätter att snora. Nu har hon snart vart hemma från dagis i fyra veckor. Jag tycker att vi borde se en förbä...

Av Johanna Östlund - 21 mars 2020 22:38

Det där coronaviruset börjar ta över min vardag. Är det bara jag som känner så? Även om man inte vill.... Det var som att vända på en hand. En vecka gick det hur bra som helst att vara lite snorig och hostig. Till att folk kollar snett på en om ma...

Av Johanna Östlund - 9 mars 2020 21:48

Dagar och tydligen veckorna bara rusar iväg här hemma. Ja livet rullar liksom på och anpassas väldigt mycket efter hur man jobbar. Och nu är jag äntligen ledig, igen! Här hemma avlöser olika sjukdomar varandra tycker jag. Och värst drabbad är Agne...

Av Johanna Östlund - 16 februari 2020 21:49

Söndag och helgen lider mot sitt slut. Ja tänk så fort en helg kan gå när man är ledig. Nu är det bara att ladda upp för jobb och lite mer jobb. Drygt bara att jobba två helger på rad nu. Men men det går det också. Snart snart är jag ledig igen... ...

Av Johanna Östlund - 10 februari 2020 13:44

Har vabruari kommit även till er? Här hemma har ett elakt virus tagit våran älskade Agnes. Ja hualigen 40 graders feber och en massa snor och hosta på det. Som att inte det vore nog har hon även haft lite krupp hosta och nässelutslag. Men peppar pepp...

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards