johanna--ostlund

Direktlänk till inlägg 30 november 2014

Första advent

Av Johanna Östlund - 30 november 2014 21:20

Söndag och första advent. Va? Är det verkligen sant? Inte nog med det är det första december imorgon och barnen får börja öppna paketkalendern och chokladkalendern. Helt sjukt om du frågar mig. Elias har frågat många gånger och jag har tyckt att det lät som det vart en evighet kvar. Nu närmar det sig!


Vi började den här söndagen med en liten liten sovmorgon. Halv åtta sov lilla damen till. Tack för det! Inget morgonmys framför barnprogram idag. Istället satte vi oss i köket. Kaffe, lussekatter och tända första ljuset. Så mysigt!


Sen vinkade vi av pappan som skulle på jobbet och vi tog tag i dagen. Det var bara att köra på en gång. En söndag då lite blev gjort faktiskt. Tog ur diskmaskinen och fyllde den. Sen gick vi upp. Elias fick nya sängkläder på sina nytvättade täcke och kuddar. Plockade ihop lite saker som låg över allt. Tog sedan tag i tvätten. Va? Ja ni hörde. Redan! Inte mer än tre fyra maskiner med tvätt att vika. Vilken skillad! Och så skönt. Varför gör jag inte så oftare? Medans lekte Ida med lite allt möjligt. Sen tog jag med mig ett täcke och några kuddar som ska tvättas.


Det blev ett litet tvätt maraton. Fast inte minskade det i tvättkorgen för det. Allt var upp ifrån och det blev sammanlagt tre maskiner. Medans lekte Ida eller kollade på film. Sen blev det lunch, spagetti och köttfärssås. Sen dog vi i soffan. Ida blev sur och grinig. Hopp i säng för lilla damen. Och lugn och ro till mamman.


Jag satte mig i soffan och tog det lungt. Skönt! Kollade igenom alla mail. Och vips var jag inne på leksaks sidor. Jodå nog hittade jag nått. Blev en varsin födelsedagspresent till barnen. För halva priset. Billigt och bra.


Sen vaknade en gosig liten tjej. Vi myste i soffan bra länge innan hon vaknade till liv. Älskar dessa stunder. Dom händer inte allt för ofta och inte någon längre stund heller. Sen fick Ida korv, två stycken åt hon.


Vi packade sedan in oss i bilen. En snabbis genom stan. Behövde mitt favorit mjukmedel som inte alla affärer förstår att dom måste ha. Men ÖB fattar! Och billigt är det också där. Vi tog en sväng in där. Det blev lite små saker. Bland annat två nya tomtar till fönstrena i vardagsrummet. Sen skulle Ida ha en sån där disney kula med några chokladbitar i. Mina barn älskar dom. Så dom fick en varsin.


När vi handlat klart åkte vi till forsa. Hämtade min älskade prins! Dom var hos Saras föräldrar. Det tyckte Ida var roligt och ville inte åka där ifrån. Visst blev vi en stund. Jag blev bjuden på kaffe. Tillslut var det dags att åka hemåt.


Väl hemma hade Anders också kommit hem. Det blev en liten familje stund. Alltid lika roligt och få hem våran älskade Elias. Barnen lekte snällt tillsammans. Jag tog fram barnens paketkalender. Snart dags! Ida tyckte det var väldigt spännande. Och på mindre än tio minuter som dom vart framme fick jag rädda två paket med lite mer tejp. Spännande! Ida blev rätt snabbt ledsen för ingen ting och det var alltså dags att lägga sig. Elias och jag var uppe och lekte på hans rum. Gick ner så Ida kunde sova. Lite mys i soffan. Som blev tråkigt rätt snabbt så vi gick till lekrummet och lekte lite. Mamma, pappa och barn. Jag var mamma, Elias var pappa, Anders var bebis som spelade tv-spel och en storasyster som hette Ida. Roligt hade vi. Bebisen bara spelade och Ida var ute och jagade killar hela tiden. Vi hade riktigt sjåigt och hålla reda på våra barn. Och pappan ringde till tomten titt som tätt och avbokade alla julklappar till barnen.


Vid åtta tyckte jag att det var dags att sova. Vilket inte Elias höll med på. Tillslut fick jag honom i säng. Men inte somnade han inte. Läste tre sagor och sen fick han lägga sig i våran säng och kolla på kinder ägg. Han vred och vände sig. Sa hela tiden att han inte kunde somna. Men jäspa stort gjorde han flera gånger. Suck! När jag erböjd mig att klia hans rygg somnade han på två röda. Kliade och masserade hans huvud.


Äntligen kväll! Och Maria Lang hade precis börjat. Ska kolla klart på de. Sen blir det sängen för mig. En tidigt morgon väntar. Förmiddagsvecka på jobbet drar igång.


    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Östlund - 8 april 2020 23:59

Dagar och veckor går... Vi försöker tappert få ihop vardagen så att den ska funka för oss alla. VAB, jobb och skola. Ja för våran snormaja fortsätter att snora. Nu har hon snart vart hemma från dagis i fyra veckor. Jag tycker att vi borde se en förbä...

Av Johanna Östlund - 21 mars 2020 22:38

Det där coronaviruset börjar ta över min vardag. Är det bara jag som känner så? Även om man inte vill.... Det var som att vända på en hand. En vecka gick det hur bra som helst att vara lite snorig och hostig. Till att folk kollar snett på en om ma...

Av Johanna Östlund - 9 mars 2020 21:48

Dagar och tydligen veckorna bara rusar iväg här hemma. Ja livet rullar liksom på och anpassas väldigt mycket efter hur man jobbar. Och nu är jag äntligen ledig, igen! Här hemma avlöser olika sjukdomar varandra tycker jag. Och värst drabbad är Agne...

Av Johanna Östlund - 16 februari 2020 21:49

Söndag och helgen lider mot sitt slut. Ja tänk så fort en helg kan gå när man är ledig. Nu är det bara att ladda upp för jobb och lite mer jobb. Drygt bara att jobba två helger på rad nu. Men men det går det också. Snart snart är jag ledig igen... ...

Av Johanna Östlund - 10 februari 2020 13:44

Har vabruari kommit även till er? Här hemma har ett elakt virus tagit våran älskade Agnes. Ja hualigen 40 graders feber och en massa snor och hosta på det. Som att inte det vore nog har hon även haft lite krupp hosta och nässelutslag. Men peppar pepp...

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards