johanna--ostlund

Direktlänk till inlägg 29 maj 2018

Äntligen får jag sitta

Av Johanna Östlund - 29 maj 2018 21:08

Dagarna går i ett här hemma. Äntligen får jag sätta mig med fötterna i högläge och bara andas en stund. Ja denna värme tar kål på den här gravida mamma...


I söndags var det morsdag. Våra älskade mammors dag! Eftersom min egen mamma hade sagt att vi absolut inte behövde köpa nått eller ens komma. Så vill man ju ändå göra nått. Eller hur? Så ett blombud var precis vad hon behövde. För ja mamma vi älskar dig! Även jag blev lite firad. Lotter och roser kom Ida och Anders hem med. Sedan hade även Elias köpt liljor med ett hjärta där det stog mamma. Älskade underbara du! Även om jag kan anta vem som kommit med idé och köpt det. Tack kära ni, jag blir rörd. 


Som alla andra söndagar var det dags för veckobyte. Denna gång fick vi äran att hämta hem våran favorit kille. Vi blev även bjuden på lunch och kaffe. Barnen hann lek tillsammans innan det var dags för oss att åka hemåt. Vi åkte till Sågtäkten för ännu mer fika innan kvällen kom. 


Jag hade lite eller rätt mycket problem med kisseriet. Hm... Efter lite frågning från min egen expertsjuksköterska även kallad mamma fick jag nog min diagnos. Urinvägsinfektion. Ja lite svårt när man typ aldrig haft det. Efter lite googling "urinvägsinfektion gravid" var jag tvungen att ringa 1177. Pang pang pang och sen hade jag antibiotika utskriven. Ja för tydligen var det väldigt mycket på akuten, som jag hade blivit tungen att åka till. Men efter mina symtom och allt skrev dom som sagt ut medicin utan undersökning. Rätt skönt att slippa akuten. Och nu känns det knappt, så nog var det de allt.


Igår hade måndag på besök. Vi fick en rätt lugn dag. Skutsade och hämtade Elias på skolan. Medans han var där passade Ida och jag på att njuta av det fina vädret. Tänk att vi fick sommar redan i maj. Eller så är det den enda vi får, så det är bäst att passa på liksom. 


Efter skolan var Elias så svettig och måsta absolut ta en sväng till Sågtäkten och deras pool för lite svalkning. Okej då.... Som sagt det är bäst att passa på. Så vi blev kvar rätt länge. Ja för lite kaffe måste man alltid dricka. Och vips kom kvällen och dags för sängen. 


Idag hade vi haft ett full späckat schema. Först lämnade jag barnen på skola och dagis. Hann hem i två minuter innan det var dags att åka in till stan och sjukhuset. Jag hade en tid inbokad för att kolla upp om jag nu har havandeskapsförgiftning. CTG togs, blodprover, kissprov, ultraljud och blodtryck. CTG såg bra ut. Lite äggvita i urinen. Lite lågt järnvärde, så jag måste nu börja äta järntabletter. Och med alla mått och en liten koll såg allt väldigt bra ut med våran bebis. 2.2 kilos godbit och precis på dagen som är sagt efter att ha mätt hur stor hon är. Så det känns skönt att veta. Blodtrycket gick under 140 i övertryck efter en liten stunds vila, så då var doktorn njöd. Allt som allt. Ja nog kan jag ha en lättare släng av havandeskapsförgiftning, men inget som doktorn trodde skulle vara någon fara. Men för att vara på säkra sidan ska jag gå minst en gång i veckan på MVC för att kolla äggvita och blodtryck. Jag fick även en ny tid till sjukhuset, om två veckor, för alla kolla allt igen. För att ha kontroll på allt. Och får jag nått symtom skulle jag direkt höra av mig till förlossningen. Så ja det blir nog bra det här.


Mitt i allt fick jag vet att min älskade mormor gick bort i natt. Vila i frid nu så syns vi sen.... Det var nog tur ändå att det var så jobbigt att se henne sista gången att man liksom hade bearbetat det lite i förväg. För annars hade jag nog vart ett vrak under undersökningen.


Sedan hem en sväng för att äta lite och sedan hämta barnen. Eftersom vi nog har haft den varmaste dagen detta år på besök åkte vi för att bada lite i Sågtäkten. Vårat vattendjur låg i hela tiden. En timme typ. Jag tog mig två dopp. Och ja även Ida gick i för att svalka sig, men höll ett stadigt grepp om stegen. Sen var det dags för fotbollsträning men innan tog vi ett stopp på max för att få i oss lite mat. En varm kväll vid fotbollsplanen blev det. Men härligt ändå! 


Nu är kvällen här. Anders la barnen och jag har nu äntligen fått sätta mig. Så klart med fötterna i högläge. Så oj som det tar på en en sån här varm dag. Men som det känns blir det nog sängen snart...


       

 
 
Sara

Sara

29 maj 2018 21:58

Vila i frid. Styrkekramar från oss i Forsa, tänker på er... ❤️

http://www.sarasaharan.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Östlund - 8 april 2020 23:59

Dagar och veckor går... Vi försöker tappert få ihop vardagen så att den ska funka för oss alla. VAB, jobb och skola. Ja för våran snormaja fortsätter att snora. Nu har hon snart vart hemma från dagis i fyra veckor. Jag tycker att vi borde se en förbä...

Av Johanna Östlund - 21 mars 2020 22:38

Det där coronaviruset börjar ta över min vardag. Är det bara jag som känner så? Även om man inte vill.... Det var som att vända på en hand. En vecka gick det hur bra som helst att vara lite snorig och hostig. Till att folk kollar snett på en om ma...

Av Johanna Östlund - 9 mars 2020 21:48

Dagar och tydligen veckorna bara rusar iväg här hemma. Ja livet rullar liksom på och anpassas väldigt mycket efter hur man jobbar. Och nu är jag äntligen ledig, igen! Här hemma avlöser olika sjukdomar varandra tycker jag. Och värst drabbad är Agne...

Av Johanna Östlund - 16 februari 2020 21:49

Söndag och helgen lider mot sitt slut. Ja tänk så fort en helg kan gå när man är ledig. Nu är det bara att ladda upp för jobb och lite mer jobb. Drygt bara att jobba två helger på rad nu. Men men det går det också. Snart snart är jag ledig igen... ...

Av Johanna Östlund - 10 februari 2020 13:44

Har vabruari kommit även till er? Här hemma har ett elakt virus tagit våran älskade Agnes. Ja hualigen 40 graders feber och en massa snor och hosta på det. Som att inte det vore nog har hon även haft lite krupp hosta och nässelutslag. Men peppar pepp...

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards