johanna--ostlund

Direktlänk till inlägg 25 september 2014

Kaos dag!

Av Johanna Östlund - 25 september 2014 20:27

Kvällen är här och barnen sover! Fy fan vad skönt - på ren svenska. Får man säga så? Idag bara måste jag för vilken kaos dag det varit i detta hem. Nu ska det bli skönt med lugn och ro en liten stund.


Vi började dagen som vanligt. Eller jag blev väckt av en kille som satt på mig eller la sin ben i ansiktet på mig. Tillslut gav jag upp. Vi gick ner och då vaknade Ida också. En liten sovmorgon får man nog kalla det. Vi alla sov till halv åtta. Skönt!


Full fart på en gång! Kaffe åt mamman och barnen var mer vild än tam. När Anders kom ner skulle jag hoppa in i duschen. Fick sällskap av Elias. Sen ville även Ida komma. Stopp! Får jag duscha färdigt så kan dom bada sen. På med vatten och i med barnen. Gick bra till det var dags att kliva upp. Ida gallskrek. Jippi! När jag håller på att fixa till Ida skvätter Elias ner hela badrummet, vilket egentligen inte är så konstigt han gör det varje gång. Idag fick jag nog och tog upp honom ur badet också. Ännu mer grin. Och ännu mer jippi-känsla. Or not!


Tillslut lugnade dom ner sig och vi bestämde att fara in till stan. Ida behövde ett par överdagsbyxor till dagis. Löning - och varför ha kvar lönen mer än en dag? Skojja men tyckte det kändes bättre med en torsdag än en fredag. Där hade jag nog rätt, ganska lungt på stan. Vi började med åhlens. Elias ville ha en till barbapapa. Men väl där skulle han inte ha det och kunde inte bestämma sig för vad han skulle köpa. Jag försökte smuggla med mig lite som var tänkt som julklappar. Bland annat ett flygplan, ur filmen flygplan. Som var så billig att jag inte kunde låta bli. Vilket Elias såg och blev så klart inte glad när jag sa att det var till en annan. Lite mer smått och gått som får bli julklappar eller till julkalendern. Hittade snygga byxor och tröja som matchade till Elias. Som jag också smugglade bort. Undra varför han inte frågat nått mer om dom? Ida fick sina överdragsbyxor - perfekta med fleece i och regnklädesmaterial. Vi gick vidare till kappahl. Hatar egentligen den affären men orkade inte gå till lindex. Hittade en varsin tröja åt barnen - smuggla bort. Vi avslude våran tripp med leksaksaffären. Där jag hittade lite filmer. Saltkråkan - serien. NallePhu och heffaklumpen. Ida fick en telefon med princessor. Elias valde en ficklampa och en telefon med blixten. Blev lite avundsjuk på lillasyster och skulle såklart ha en egen. Nöjda gick vi till bilen.


När vi kom hem blev det lunch. Makaroner och korv. Gott och barnen åt väldigt bra. Hopp i säng för Ida och vi andra poade på lite varstans. Lugnet före stormen skulle man kunna säga.


När Anders åkt på jobbet for vi en snabbis till Stamnäs för att köpa grädde till maten. En lasane utan gärdde funkar inte. När vi handlat färdigt och gick ut brakade helvetet lös. Jag är alltid nog med att barnen ska gå bredvid mig när vi är på parkeringar och så. Idag sprang Elias till bilen, var alltså långt före oss. Ropade och sa att han inte fick göra så. Bara fortsatte. Där sprack min bubbla. ARG och rädd! Inte lätt att jaga honom med Ida på armen. Tillslut fick jag tag i honom, kanske lite väl hårt, men jag blev som sagt rädd och vill inte att han ska göra så. Han blev såklart ledsen och vägrade hoppa in i bilen. Vi stog säker fem minuter och bråkade. Tillslut gjorde jag som han sa och backade. Då satte han sig faktiskt i bilen. Jag kunde sätta fast Ida och sedan prata med Elias. Som tyckte jag var dummast i världen. Sa som det var att han kunde bli påkörd om han sprang så där, att han kunde till och med dö och inte fick träffa mamma, pappa, Ida, Edwin, Anders, Sara, mormor, morfar, farmor och farfar. Då blev han ännu ledsnare. Tror liksom att han förstog och blev rädd själv. "Jag vill alltid vara med dig mamma".


Vi kom hem och allt var bra trodde jag. Tog ur allt ut bilen. Och då kom Elias ihåg flygplanet och skulle promt ha det. Men jag vägrade han hade fått så mycke idag att de behövde han då inte ha. Han blev helt tokig! Skrek, sprkade och var helt svart i ögonen. Vilket humör! Han vet vart jag brukar lägga mina hemlisar. Så han gick upp och försökte leta reda på planet. Hittade det inte, för inte kunde han väl tro att de låg i kassen precis vid hans fötter. Arg! Sa åt honom att lugna ner sig tusen gånger och han skulle inte få det där planet hur mycke han än ville. Tillslut blev jag så arg att jag hämtade en plastsäck och började plocka ner saker ur hans rum där. Oj vad tokig han blev. Mitt svar var bara lek med dom här som du redan har. Han var helt förstörd för att jag plockade ner han buzz. Den är han försiktig med, i vanliga fall ska tilläggas. Idag fick den sig en smäll kan man säga. När jag gått och stängt dörren om honom hade han kastat den i golv och han tappade en grej på huvudet. Då blev han så klart ännu mer ledsen. Åååå!!! Ge mig styrka. Orkade inget mer så jag gick ner och efter en stund kom en helt förstöd Elias ner. Min lilla lilla vän.


Barnen satte sig i soffan så jag kunde göra mat. Film och en varsin banan höll dom syselsatt en stund i alla fall. Eftersom allt hade tagit mycke längre tid än vad jag tänkt blev det spagetti och köttfärssås istället. Snabbt och gott. Barnen var hungrig dom med. Båda åt upp allt - bravo!


Sen har vi faktiskt haft en lugn kväll. Lite lek.Sen blev det sängen för Ida. Som somnade på en gång. Elias och jag spelade lite spel, som han fick med i en tidning han köpt idag. Roligt! Han satte sig en stund i soffan och jag kunde hänga en tvätt. Sen ville han själv gå upp och lägga sig vid åtta. Somnade efter en bok.


Lugnet är här!!!! Jag tror faktiskt att jag ska sy lite. En mössa till mig själv kanske.?


      

 
 
Ingen bild

Sara

25 september 2014 21:51

Uscha, jobbigt att vara 3 år... Så svårt för honom att förstå också, "ibland får jag - ibland inte". Ännu svårare för oss vuxna att stå emot, ha tålamod och "göra rätt". Så himla svårt att försöka avleda ett utbrott, blir nästan bara värre vad än man gör. Styrkekramar!

Johanna Östlund

26 september 2014 13:46

Ja det är svårt för alla. De är jobbigt när det blir ofta och från början är bara en skit sak. Det är väl bara att försöka gör det bästa av situationen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Östlund - 8 april 2020 23:59

Dagar och veckor går... Vi försöker tappert få ihop vardagen så att den ska funka för oss alla. VAB, jobb och skola. Ja för våran snormaja fortsätter att snora. Nu har hon snart vart hemma från dagis i fyra veckor. Jag tycker att vi borde se en förbä...

Av Johanna Östlund - 21 mars 2020 22:38

Det där coronaviruset börjar ta över min vardag. Är det bara jag som känner så? Även om man inte vill.... Det var som att vända på en hand. En vecka gick det hur bra som helst att vara lite snorig och hostig. Till att folk kollar snett på en om ma...

Av Johanna Östlund - 9 mars 2020 21:48

Dagar och tydligen veckorna bara rusar iväg här hemma. Ja livet rullar liksom på och anpassas väldigt mycket efter hur man jobbar. Och nu är jag äntligen ledig, igen! Här hemma avlöser olika sjukdomar varandra tycker jag. Och värst drabbad är Agne...

Av Johanna Östlund - 16 februari 2020 21:49

Söndag och helgen lider mot sitt slut. Ja tänk så fort en helg kan gå när man är ledig. Nu är det bara att ladda upp för jobb och lite mer jobb. Drygt bara att jobba två helger på rad nu. Men men det går det också. Snart snart är jag ledig igen... ...

Av Johanna Östlund - 10 februari 2020 13:44

Har vabruari kommit även till er? Här hemma har ett elakt virus tagit våran älskade Agnes. Ja hualigen 40 graders feber och en massa snor och hosta på det. Som att inte det vore nog har hon även haft lite krupp hosta och nässelutslag. Men peppar pepp...

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards